Cykl artykułów
Pewne zagadnienie nie można zawrzeć w kilkunastu wersach tekstu.Dlatego konieczne było przedstawienie ich kompleksowo, w kilku artykułach. Dwa najdłuższe cykle przedstawiam na tej stronie. Pierwszy obrazuje życie codzienne w osiemnastowiecznym Gostyniu, drugi, dotyczący Żydów wykracza poza granice stolicy powiatu.
W czterech artykułach zawarłem historię gostyńskiej Tysiąclatki -Szkoły Podstawowej nr 3 im. Przemysława II. Najstarszemu istniejącemu kościołowi w Gostyniu - Farze poświęciłem dwa artykuły. Kolejny - trzci stanowi wywiad na temat zagadek tego kościoła przeprowadzony ze Zdzisławem Kamińskim.
Wszystkie teksty są w formacie PDF, czyli należy je otworzyć w darmowym programie Adobe Reader.
Jeżeli nie masz programu Adobe Raider- ściągnij go:
---------------------------------------------------------------------------
Uroki życia w osiemnastowiecznym Gostyniu
Niewiele wiemy o Gostyniu w średniowieczu. Zachowały się natomiast przekazy charakteryzujące obraz miasta w XVIII wieku. Różne dziedziny życia codziennego: podatki, pożary, epidemie i najazdy wojsk. dane dotyczące liczby mieszkańców i ich zawodów.
---------------------------------------------------------------------------
Żydzi w powiecie gostyńkim
Temat współistnienia ludności żydowskiej i polskiej na jednym terenie, jest często omijany przez historyków. Publikacje na ten temat często są one albo szowinistyczne, ale wręcz odwrotnie: unikają wszelkich kwestii, faktów mogących ukazać Żydów w złym świetle, co naraziłoby autora na zarzut antysemityzmu. Warto jednak ukazać ich ciekawą kulturę, różnorodne postawy, zarówno te pozytywne, jak i negatywne.
---------------------------------------------------------------------------
Zagadki gostyńskiej Fary
Kiedy zbudowano kościół pod wezwaniem świętej Małgorzaty? Czy pod posadzką znajdują się podziemnia? Jak wyglądała wieża? Kiedy doszło do wielkiego pożaru budowli? Gdzie znaleźć cegły w murze z datami i nazwiskami pochowanych pod nim ludzi? Jak w średniowieczu mógł wyglądać kościół?
---------------------------------------------------------------------------